Poprawki po deweloperze - kto powinien za to płacić?

Poprawki po deweloperze – kto powinien za to płacić?

Odbiór nowego mieszkania od dewelopera to przede wszystkim wielka przyjemność oraz radość z faktu, że wreszcie będziemy mogli zamieszkać na swoim. Wiąże się z tym oczywiście spora dawka stresu – czy wszystko zostało wykonane starannie i zgodnie z umową. Każdorazowo odbiór lokalu trzeba przeprowadzić z należytą starannością, tak aby dokładnie było wiadomo, co jest zrobione dobrze, a co może wymagać ewentualnej poprawki. Odpowiednio poprowadzony odbiór techniczny naszego lokalu pozwoli nam na uniknięcie niepotrzebnych sporów w niedalekiej przyszłości. Warto dowiedzieć się, jak należy postępować w takiej sytuacji, przed którą część z nas może wkrótce stanąć.

1. Usterki, na które trzeba zwrócić uwagę

2. Warto znać swoje prawa

3. Fachowa pomoc nigdy nie zawadzi

Usterki, na które trzeba zwrócić uwagę

Podstawą do wszelakich potencjalnych roszczeń w przyszłości jest artykuł dwudziesty siódmy ustawy deweloperskiej, który mówi o tym, że odbiór nowego mieszkania powinien być przeprowadzany w obecności nabywcy lokalu. Podczas oględzin naszego nowego lokum sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy, w którym możemy ująć wszelkie niepokojące nas sprawy, w tym także usterki, itp. Jest to o tyle istotne, gdyż od daty ich wpisania w protokół deweloper ma prawem określony czas na ustosunkowanie się do naszych uwag oraz zastrzeżeń. Niewpisanie usterek do protokółu może skomplikować ich usunięcie w przyszłości. Od chwili, gdy nasze potencjalne uwagi zostaną ujęte w protokole, firma sprzedająca mieszkanie ma czternaście dni na ustosunkowanie się do naszych wątpliwości.

Warto znać swoje prawa

W przypadku, gdy podczas odbioru mieszkania pojawiają się wady istotne, np. duża niezgodność powierzchni lokalu, kupujący ma prawo odstąpić od zakupu mieszkania. Jeśli usterki mają drobniejsze rozmiary, możemy zażądać obniżenia ceny mieszkania. Wady wynikające ewidentnie z błędów dewelopera muszą zostać usunięte przez niego na jego koszt. Dotyczy to, np. krzywej ściany, źle założonego parapetu, za małej ilości gniazdek w pokoju, itp. Na mieszkania udzielana jest także rękojmia, której czasokres trwania wynosi obecnie pięć lat od daty zakupu nowego lokalu. Pozwala ona na dochodzenie praw z tytułu wad ukrytych, które mogą wyjść na jaw dopiero po jakimś czasie. Zakup mieszkań w szczególnie atrakcyjnych lokalizacjach, często związany jest z zakupem pod wynajem. Jeśli szukamy więc mieszkania np. w Trójmieście warto wcześniej zajrzeć do Internetu, by zapoznać się z potencjalnymi możliwościami kupna lokali, np. na stronie: https://obido.pl/app/rynek-pierwotny-trojmiasto/. Dodatkowa wiedza nigdy nie zaszkodzi, a może przy okazji znajdziemy tam mieszkanie, w którym sami zechcemy zamieszkać.

Fachowa pomoc nigdy nie zawadzi

Na odbiór mieszkania warto się stawić ze specjalistą, który o wiele szybciej zwróci uwagę na szczegóły i tym samym uchroni nas przed potencjalnymi kosztami w przyszłości. To, co zawrzemy w protokole odbiorczym w dużym stopniu ułatwi nam potem wymaganie poprawek od dewelopera na jego koszt. Jeśli niektóre z defektów nie zostaną tam wpisane, może być tak, że udowodnienie błędów deweloperowi stanie się wręcz niemożliwe. Koszty w takim wypadku będziemy musieli ponieść z własnej kieszeni. Umiejętne postępowanie na każdym etapie dążenia do własnego domu, czy mieszkania uchroni nas przed nieprzyjemnymi niespodziankami. Pamiętajmy, że mogą one okazać się bardzo kosztowne, nie mówiąc już o stresie, który sobie zafundujemy na własne życzenie. Uważność i szczegółowość pozwolą nam na spokojny sen we własnym lokum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *